Český Yacht Klub
zal. 1893

         

50°04´N, 014°25´E
Změněno: 15.6.2018

Domů
Aktuality
Kontakt
Kalendář
Klubové akce
Okruhový jachting
Námořní jachting
Naše služby
Zprávy výboru
Fotogalerie
Historie klubu
Kruh přátel KHL
Nabídka
Dokumenty ke stažení
Užitečné odkazy
Archiv klubu






ZPRÁVA O ČINNOSTI V R. 2010

I.

Sportovně byl klub aktivní jako každým rokem. Zůstává klubem s nejpočetnějším zastoupením mládeže a je jedním z ojedinělých klubů, které organizovaně pečují o výchovu jachetního dorostu. Svědčí o tom skutečnost, že závodilo 37 žáků ČYK z celkového počtu mládeže 309 v ČR (tedy 12%), ačkoliv klubů je více než 150. Klub pečuje zejména o začátečníky. Výchovu špičkových jachtařů přenechává specializovanému YC CERE, případně do CERE přecházejí naši vybraní odchovanci, aby si zvýšili svoje dovednosti pod vedením profesionálních trenérů. Klub zabezpečuje výcvik mládeže tvorbou podmínek (zkušenými dobrovolnými trenéry, vybavením loděnice, klubovými loděmi, tréninkovými a záchrannými čluny, příručními vysílačkami a dalším vybavením pro konání závodů, pořádáním pravidelných tréninků, závody na Vltavě, výcvikovými tábory, organizovanou účastí na závodech v Česku i v zahraničí), také úhradou povinného ručení a jiného finančního přispění, kterého budeme pociťovat vždy nedostatek, protože sport není lacinou záležitostí ani pro děti. Klub je nevýdělečnou a nedotovanou organizací a většinu svých nákladů (s výjimkou státního příspěvku, který nedosáhl ani 3% vlastních příjmů klubu) kryje členskými příspěvky a poplatky. Pro příští rok je i tato malá částka ohrožena v důsledku hospodářských problémů Sazky, ze které plynuly finance státních příspěvků a dotací.

Pro organizovaný výcvik mládeže máme dvě klubem podporovaná družstva (Optimist a Cadet) se samostatným programem. Třetí (Laser a Evropa) se týká více dorostu a dospělých Jejich podpora klubem je omezena na vytváření dobrých podmínek pomocí investic do prostor pro uskladnění lodí, pro snadný přístup k vodě a manipulaci s loděmi, zejména při nakládání a vykládání lodí. V zájmu zvýšení kvality výcviku mládeže byli z iniciativy našich trenérů opakovaně přizváni špičkoví čeští jachtaři: olympionička Lenka Šmídová a David Křížek.

Svým samostatným životem v klubu žije stále početnější skupina kajutových plachetnic. Snižuje se počet námořních plachetnic, protože český námořní jachting opustil amatérskou stavbu námořních lodí a jejich nákladnou přepravu k moři. Tento dříve oblíbený způsob byl nahražen chartrováním námořních plachetnic na jihu i na severu. Jména členů ČYK nalezneme také často v posádkách lodí, které se účastní četných námořních regat a mistrovství, zejména na Jadranu.

Klub plánoval osm jachetních závodů na Vltavě pod Vyšehradem. První na jaře musel být zrušen, protože nebyla ještě dokončena rekonstrukce, a loděnice byla bez vody a elektřiny. V první polovině sezóny byl uspořádán Memoriál A.Bürgermeistera, závod kajutových lodí Proti proudu I, O Vorařskou houžev a Regata mládeže. V létě se naše lodě účastnily závodů v celé ČR i v zahraničí, a několika výcvikových táborů. Na podzim byly uspořádány další čtyři závody: Memoriál Rösslera-Ořovského, kajutový závod Proti proudu II, Primátorský štít pod záštitou primátora hl.m. Prahy, Vytrvalostní závod kajutových lodí a Modrá stuha Vltavy. Potěšitelná byla účast posádek i z jiných jachetních klubů. Nejobsazenějším závodem byl Primátorský štít s účastí 60 lodí v sedmi lodních třídách. Pro zpestření dne i tentokrát závod zahájily malé mažoretky pí Benetkové. Sezónu uzavřel závod O Modrou stuhu Vltavy. Po jeho skončení byl mládeží odstartován Gerontocup závod dospělých na žákovských lodích Optimist. V roce 2010 byl narušen stereotyp, nevyhrál trenér Pavel Schwarz, ale Pavel Jurečka, otec optimistického žáka Matěje.

Výsledkem našeho sportovního snažení v roce 2010 bylo umístění
v soutěži 176 českých jachetních klubů České republiky:
ČYK na 3. místě v mládeži, na 5. místě celkově.

K nejlepším v mládeži náleželi: Jonatán Klimeš (16 startů, 30 tis.bodů), Jan Ploner, Klára Valdhansová,Tomáš Zita, Matěj Jurečka, Lucie Keblová, Filip Korvas, Pavla Štursová, Lucie Štursová, Eduard Fiala, Natálie Jarošová, David Skála. Mezi 39 startujícími dospělými vynikl Jakub Nápravník (16 startů, přes 47 tis.bodů) a Aneta Valdhansová. Mistrovství světa FB na Barbadosu se účastnily dvě lodě z ČR. V soutěži 70 lodí ze 14 zemí 17.místo obsadila Eva Skořepová s Jakubem Nápravníkem (ČYK). Na Mistrovství Švýcarska v lodní třídě FB vítězem byla česká loď, i druhé místo osadila česká loď, v jejíž posádce byl náš člen Jakub Nápravník. Jan Myslík se svým týmem Fulcrum Sailing startoval na mezinárodních závodech na Severním moři. Na Van Uden Reco Stellendam Regatta zvítězil. V jeho osmičlenné posádce otěže třímali tři členové ČYK, Jan Myslík, Marek Chatrný a Adam Žídek. RS 700 je sportovní jednoposádkový skif s trapezem, t.č. nejrychlejší plachetnice v ČR. V říjnu na Lipně na něm zvítězil jeden z nejlepších českých jachtařů David Křížek v barvách Lokomotiva Plzeň, druhé místo obhájil náš Jan Myslík.

Početně ČYK v roce 2010 zaznamenal málo námořních plaveb. Významnou byla účast Havelkovy HEBE III na 76.ročníku Nordseewoche, kde startovalo více než 200 lodí. Pro stížené povětrnostní podmínky byl závod velmi dramatický, řada lodí odstoupila, ale HEBE obstála. Získala druhé a čtvrté místo. Dobře "prosolená" posádka nepohrdla ani vnitrozemskou vodou a nastoupila na historickou plachetnici VLTAVA (oslavila 75 let). Pod vedením Martina Vydry zvítězila na Malé regatě Radavy. Hybnou pákou posádek HEBE je neúnavný Zdenál. Námořní posádka, která v zimě absolvovala školení v Praze a najaře výcvik na moři, nastoupila ke startu na mezinárodním Tall Ships´Race, letos již po čtrnácté. Vada materiálu způsobila zlomení pně kormidla a připravila HEBE III o výsledek, o kterém jsme po dosavadních zkušenostech všichni byli přesvědčeni. Závod nedokončila, protože opravy v Holandsku se protáhly díky sporům francouzského výrobce jachty s německou pojišťovnou. Posádka se předčasně vrátila, ale nezahálela, a odstartovala v 6.ročníku tradičního závodu na Orlíku, kde mezi 32 loděmi byl i náš klenot VLTAVA. Posádka HEBE si dobře vedla i na Jadranu při Mistrovství ČR námořních lodí, kde byla čtvrtá. Druhou větší námořní plavbu uskutečnil Zdeněk Žižka na s/y BAGATELA kolem Skandinávie k Polárnímu kruhu. O plavbách Rudy Krautschneidera na s/y VICTORIA se zřejmě dozvíme až v únoru na setkání námořních jachtařů v Libštátu, kam jej vítr zavane odněkud z moře. Na s/y Sayonara, která se nachází na plavbě kolem světa, Jardu Bernta seniora na dvou úsecích doprovodil Jarda Bernt, syn, který je členem ČYK, a Jarda Havelka.

Družstvo Optimist mělo 24 žáků, z toho 5 děvčat, o které pečoval trenér Pavel Schwarz se svými obětavými pomocníky Danou Horkou, Martinem Houskou, Honzou a Pavlem Pavlouskovými, Zdeňkem Keblem, Pavlem Jurečkem, Annou Chmelovou, Václavem Cvachem, Renatou Doležalovou. I z důvodu zajištění bezpečnosti tolika dětí práce trenéra vyžaduje velký počet pomocníků. Celoročně pravidelným tréninkovým dnem byla středa, na vodě i v klubovně. Družstvo mělo k dispozici 10 kompletních klubových lodí třídy Optimist, motorový člun, gumový člun s přívěsným motorem, pro přepravu lodí 2 přívěsy za osobní auto. Další lodě byly soukromé nebo pronajímané. Družstvo hospodaří i s vlastními příspěvky, které v zájmu zlepšení výcviku i účasti na závodech získává od rodičů. Úspěšný byl březnový desetidenní výcvik ve vodách spřáteleného JK PLAV na ostrově Krk (Chorvatsko), absolvovaný za aktivní účasti Lenky Šmídové, které náleží velký dík za obětavost i pochopení, se kterým se našim dětem věnovala. Absolvovali přitom i chorvatský závod Branko Tudora za účasti 139 lodí z pěti zemí (Chorvatsko, Slovinsko, Polsko, Maďarsko, ČR). Pro naši mládež to byla veliká zkušenost i zážitek. V červenci se uskutečnilo týdenní soustředění nováčků na žernoseckém jezeře a v srpnu čtrnáctidenní hlavní soustředění na Radavě. Družstvo se účastnilo všech klubových i pohárových závodů a Mistrovství republiky.

Družstvo Cadet mělo 12 žáků, z toho 7 děvčat z nichž dvě v průběhu roku odpadly. O žáky pečoval Zdeněk Davídek, Hana Kábová a Josef Kába. Výtečnými pomocníky jim byli sourozenci Jakub a Barbora Nápravníkovi. Družstvo mělo k dispozici 5 kompletních klubových lodí, motorový člun s motorem Johnson 28 a 3 přívěsy pro přepravu lodí. Celoročním pravidelným tréninkovým dnem byly úterky. Družstvo se účastnilo všech klubových závodů a tří pohárových závodů, také Mezinárodního evropského pohárového závodu Cadet, na kterém startovala posádka Veronika Vlachová a Pavla Štursová. Dále celostátního soustředění Cadet na Lipně a letního rovněž na Lipně.

Družstvo Laser & Evropa má 9 členů, z toho 3 dívky, používá pouze soukromé lodě (6 lodí třídy Laser a to v kategoriích Laser 4.7 i Laser Radiál, 2 lodě třídy Evropa a 1 loď třídy Splash) a je organizováno obětavou činností manželů Jiřího a Hany Valdhansových. Zimní příprava zahrnovala návštěvy v posilovně. Jarní nástup sezóny byl zahájen v dubnu o velikonocích, kdy družstvo uspořádalo pětidenní soustředění v chorvatském Zadaru pod vedením Lenky Šmídové. Letní přípravou bylo intenzivní týdenní soustředění na Lago di Garda s trenérem Jakubem Kozelským. Členové družstva se účastnili republikových pohárových závodů svých tříd (Laser 4.7, Laser Radiál, Laser Standard, Evropa, Splash) a mistrovství republiky těchto tříd, Klára Valdhansová navíc série zahraničních závodů Laser Evropa Cup, ve kterém se v pořadí za rok 2010 umístila jako osmá v Evropě v kategorii dívek do 18 let. Klára Valdhansová byla na konci roku 2010 pozvána k přijímacím testům Sportovního centra mládeže a pro rok 2011 byla přijata do Sportovního centra mládeže. Družstvem organizovaných soustředění se často účastní i mládež z jiných jachetních klubů. Je to v zájmu snižování nákladů i kamarádských vztahů jachtařů v rámci lodních tříd.

Posádky kajutových lodí pod vedením Vaška Olmera se objevují na Vltavě stále častěji a přispívají tak k propagaci jachtingu i reprezentaci ČYK. Vystupují jak na vlastních závodech tak odděleným startem jako lodní třída na pražských okruhových závodech. Z hlediska tradic, kromě závodu o Primátorský štít, má váhu závod O Vorařskou houžev. Skutečnou houžev jako putovní cenu věnoval historický spolek pražských vorařů VLTAVAN (letos oslaví 140 let svého trvání), který každoročně nad závodem přebírá záštitu. Radostná je častá účast posádek z dalších pražských klubů. Z lodí pod vlajkou ČYK se závodů nejčastěji účastnila s/y Teta Kateřina Miloše Hůly. Dobré pohodě na závodech vždy přispěl přípravený program a večerní posezení u grilu.

II.

Po stránce hospodářské, údržby našeho majetku a materiálního rozvoje klubu byl rok 2010 neobyčejně pestrý a náročný. Loděnice, které se zaslouženě dostalo titulu "kulturní památka" a v roce 2010 mohla oslavovat 98 let existence, nás překvapila nečekanou potřebou velké opravy. Na počátku bylo zjištění, že východní část kostry loděnice poklesla a deformuje podlahu sociálního zařízení. Byly učiněny pokusy skelet vyrovnat vlastními silami. Následovalo konstatování, že je třeba vyměnit část podlahy velké loděnice, kterou bylo možno provést v zimě, začátkem roku. Odkrytí podlahy ukázalo, že několik trámů je v nepřístupném místě narušeno hnilobou. Přizvali jsme tesařské odborníky a začala příprava náročné opravy. Aby se mohla uskutečnit výměna několika trámů, bylo nutno dočasně odstranit několik stěn a podlah (jídelna, kuchyň, sociálky). A již tu byla oprava s nepředstavitelným nákladem. Byla ale nutná, bez ohledu na současný stav pokladny. Štěstím v neštěstí bylo, že máme nejen šikovné ale i ochotné členy. Na projektu zapracovali Jarda Havelka, Éda Soukup, Miloš Hůla, předseda Jan Šilhavý a zejména doc.Ing. Valdemar Kudrna, který navíc převzal stavební dozor. Z důvodu bezpečnosti po dobu prací musela být loděnice uzavřena. Nebyla schopná provozu také proto, že musel být uzavřen přívod vody a vypnuta elektřina. Všechno jsme chtěli stihnout do začátku jachetní sezóny.

Můžeme konstatovat, že se to podařilo. Za tři měsíce byla loděnice opět schopná provozu, až na dílny, ve kterých ještě začátkem r.2011 bude nutno dodělat zakrytování vody, odpadu a kabelů, zapojit elektrický ohřev přívodů vody a odpadů, aby nedocházelo k zamrznutí jako dříve. Výsledkem je zvětšení jídelny, modernizace kuchyně a sociálních prostor, zateplení stěn a podlah východní části loděnice. To vše přispělo k tomu, že naše stařičká historická loděnice je zajištěna do dalšího století a bude provozu schopná po celý rok. Zbývá ještě dokončit úpravy depozitářů a vybavit dílnu, uklidit malou loděnici a znovu uložit skladovaný materiál. Jedná se o časově velice náročné práce, které malý počet ochotných rukou zvládá obtížně. Představu o náročnosti této opravy daly účastníkům Valné hromady v dubnu vystavené fotografie. Tak rozsáhlý zásah loděnice za svých téměř sto let nezažila. Ve třicátých létech se vylepšila malými přístavbami, vše ostatní byly jen údržbářské akce.

Další větší akcí bylo dokončení výstavby druhé parkovací plošiny určené pro nakládání a vykládání lodí na hrázi u vchodu. Konstrukce, kterou navrhl Zdeněk Davídek, byla profesionálně svařena v r.2009. Podlaha byla položena svépomocí začátkem roku 2010. Protože se jedná o pomoc mládeži Magistrát vyhověl naší žádosti v roce 2009 a přispěl grantem ve výši 200 tisíc.Kč. Celkový náklad na pořízení plošiny byl 256 tis.Kč.

Postupně dožívaly vojenské pontony, které řadu let tvořily naše přístavní zařízení v zátoce. Jejich opravy by byly nerentabilní a proto jsme od r.2007 plánovali postupnou náhradu moderní plovoucí chodbou. V roce 2007 jsme začali vzorkem 3 modulů za 189 tis.Kč, v r.2008 jsme pořídili 5 modulů za 244 tis.Kč, r.2009 dalších 5 modulů za 256 tis.Kč, v r.2010 poslední 3 moduly za 161 tis.Kč. Přístavní molo má již dnes hodnotu 850 tis.Kč a velice přispělo jak účelově tak vzhledově k vybavenosti klubu. K dokončení přístavu nás čeká nová přístupová lávka, dovybavení rameny pro některé typy lodí a doplnění úvazových kotev (můringů). Náklady jsou hrazeny z poplatků za kotvení, s žádostmi o grant jsme neuspěli. V plánu je uvažováno s rozšířením žákovského plovoucího mola (cadet), protože první část pořízená v r.2008 za 161 tis.Kč nedostačuje potřebám Podstatné zvětšení by mohlo pomoci i dalším lodím např. LT Evropa, 420, 470, Laser.

Již v roce 2010 bylo nutno se věnovat zastarávajícím kolejištím, která slouží pro zimování lodí. Část se již podařilo opravit, aby byla zajištěna bezpečnost. Zbývající nás čekají v příštím roce, stejně jako opravy vrátků a vozů na kolejích, které rovněž stárly a neodbornými úpravami uživatelů utrpěly. Jedná se o rekonstrukce tak náročné, že si vyžádaly kooptaci dalšího člena do výboru (Ing.Jana Horkého, specialisty).

Z finančního hlediska klub byl vždy solventní, zdůrazňoval hospodárnost a rozvoj sportu neomezoval. I když již vznikl nárok na zohlednění inflace, výbor ponechal dosavadní výše příspěvků a poplatků. již druhým rokem bonifikuje mnohaletým členům výši příspěvku i poplatku za kotvenou a uloženou loď. Tyto bonifikace však ruší těm, kteří neplní včas platební povinnosti.

V roce 2010 získali jsme dotace, granty:
Grant od Magistrátu hl.m. Prahy. pro závod o Primátorský štít 20 tis.Kč,
od Krajského svazu jachtingu Praha příspěvek na soustředění 23 tis.Kč,
od Asociace lodní třídy Optimist pro soustředění na Radavě 22 tis.Kč,
celkem 65 tis.Kč.

Na sport jsme vydali 142 tis.Kč po odečtu příspěvků rodičů, v tom za závodní licence 23 tis.+ nákup lodě Q 555 + 2.splátka 20 tis.+ gum.člun a přívěs (splátka) 50 tis.+ nákup lodě Q 134 za 30 tis.+ motor Tohatsu za 29 tis.

Velice potěšitelná byla ochota členů pomoci klubu ve svízelné situaci bezúročnými půjčkami. Neméně potěšitelnou zprávou je, že se dosavadnímu hospodáři, který v r.2004 po předání předsednictví mladší generaci byl nucen převzít funkci hospodáře po nečekaně zesnulém hospodáři Jaroslavu Machkovi, podařilo najít nástupce. Je jím Ing.Zuzana Válová, která se již v současné době úspěšně zaučuje (jedná se o funkci náročnou a zodpovědnou, kontrolovanou Finančním úřadem a Pražskou tělovýchovnou unií, ve které kromě zákonných předpisů pro účetnictví je nutno zachovávat předpisy ČSTV). Na blížící se Valné hromadě výbor bude moci již navrhnout, aby do této funkce byla delegována. Dosavadní hospodář se tak konečně dočká původně zamýšlené "odpočinkové" činnosti v bohatém archivu klubu a českého jachtingu.


III.

Klub má 256 členů. V roce 2008 zvolený výbor pracoval ve složení: Předseda Jan Šilhavý, sekretářka Dana Horká, sportovní kapitán Zdeněk Davídek, hospodář Rudolf Holý, správce budov Jaroslav Havelka, správce klubových lodí Josef Kába, kapitán přístavu Jiří Budák, správce kolejišť Jan Horký. Revizory účtů jsou Jiří Benetka a Jan Kril. Aktivními trenéry byli Zdeněk Davídek, manželé Hana a Josef Kábovi, Martin Houska, Barbora Nápravníková, Pavel Schwarz a jim pomáhala řada dalších dobrovolníků na úkor svého volna a mnohdy i nákladů. Počet malých lodí uložených v loděnici dosáhl maxima možností. V přístavu kotví na 45 kajutových lodí a motorových člunů, z nichž ne všechny v klubu zimují. U větších lodí jsme byli dosud limitováni kapacitou zimovišť, ale letos poprvé zůstala na kolejištích volná místa.

Společenský život klubu byl omezen po dobu rekonstrukce loděnice, tj. od února do půli dubna. První společenskou akcí bylo setkání všech, kteří se o zdárný průběh opravy loděnice zasloužili, včetně pracovníků tesařské firmy Lassig. stavební firmy Édy Soukupa, autorů projektu Jardy Havelky a Miloše Hůly, dalších členů klubu, kteří pomáhali při vyklízení i uklízení, zejména pak "skautíka" Valdy Kudrny, který se ujal odborného dozoru (vždyť se jedná o kulturní památku) a předsedy Jana Šilhavého, který celou akci řídil. V den Valné hromady klubu 28.dubna zúčastnění měli možnost na vlastní oči shlédnout a ocenit co bylo vykonáno nová větší jídelna, modernizovaná kuchyň, špičkové sociálky, pro které drahou keramiku a automatizaci splachování i s vytápěním bez nákladů dodal Jarda Havelka, nové podlahy, zateplené stěny i přívody vody a odpadů.

Valná hromada v dubnu, kromě obvyklého programu, s potěšením udělila čestné členství ČYK Richardu Konkolskému a jeho manželce Mirce jako ocenění jejich přispění pro rozvoj československého jachtingu, a Valdovi Kudrnovi, který se v klubu pohyboval již jako skautík a nyní v pokročilém věku se zasloužil o měření tepelných ztrát, hledání vhodných stavebních materiálů a technologií pro zateplení stěn a podlah, přeměření a digitalizaci plánů loděnice, a v posledku i o odborný stavební dozor.

Na Zaťalu (společenský večer k zahájení jachetní sezóny) jsme se sešli až v květnu, v den prvního závodu roku 2010. Společenskými akcemi bylo také vyhlašování výsledků závodů a jejich doprovodný program, o který se zasloužil Vašek Olmer i Pavel Schwarz. Jachetní sezóna byla ukončena Uťalou, která pokusně byla uspořádána společně s dětskou Uťalou. Děti měly svoje mikulášské a vánoční nadílky. Družstvo Optimist si na svoji Uťalu opět pozvalo Lenku Šmídovou a napjatě naslouchalo vyprávění o zážitcích na Olympijských hrách. Vydařené bylo tradiční setkání členů na Štědrý den, kdy členové přinášejí vánoční ozdobu na své zazimované "miláčky" a soutěží "o nejlepšího kubu". Tentokrát zvítězili všichni, protože soutěžící získali rovný počet hlasů. Pro zimní období Seniorklub připravil programové večery u krbu. Tyto středeční večery byly věnovány klasické stavbě dřevěných lodí, historii řeky Vltava (Altmanovo panorama), události na námořní plachetnici HEBE III, opravě a úspěchům historické plachetnice Vltava, která se připravuje na oslavy svých 75. narozenin.

ČYK udržuje již mnohaletý přátelský styk se třemi zahraničními kluby. Není sice tak aktivní jako v minulých létech, kdy Áta Pavlousek každoročně až s desítkami členů zajížděl do Berlína na závody Pirátů a Cadetů. Berlínský jachetní klub SC FRATERNITAS (1891), v minulém režimu přejmenovaný na SC Aufbauzentrum, nepořádá již závody ve třídě Pirát, ani Cadet. Ve skříni trofejí můžete spatřit mnoho cen ze soutěží Cadetů, střídavě uskutečňovaných v Berlíně a v Praze. V nové době dochází alespoň ke vzájemným společenským návštěvám a výměně zkušeností. Byli jsme byli pozváni na oslavy 120. výročí založení, které berlínští oslaví v srpnu 2011. Druhým přátelským klubem je JK PLAV na ostrově Krk (Chorvatsko), který nám každoročně poskytuje cenné zázemí pro výcvikové tábory našeho družstva Optimist. Naše družstvo se každoročně účastní prvního chorvatského závodu na moři. Ukazuje se, že v každé zemi houstne program jachetních závodů, a na "výlety" mimo pohárové a mistrovské závody nezbývá čas ani dětem, ani jejich rodičům. Třetím spřáteleným klubem (z doby oslav 100. výročí našeho klubu, kterého se účastnil) je ÖSYC, rakouský námořní klub, který nám průběžně posílá svůj časopis a informuje tak o bohatém životě jachtařů ze sousedství. Osobně se každoročně pozdravíme u příležitosti účasti našich členů v únoru na nám blízké a velkostí vyhovující výstavě lodí v Tullnu.

Ani náš archiv nezahálel. Sbírá historické dokumenty a archivuje i současné události. Nepřítomnost onemocnělého archiváře Mirka Kryla se snaží nahradit paní Helena Krylová. V uplynulém roce jsme získali mnoho archiválií z Brna, přispěním F. Novotného, jehož rodiče byli zakladateli moravského jachtingu. Znáte ho z článků v měsíčníku Yacht. Všechnu získanou dokumentaci skenujeme, fotografujeme, digitalizujeme. Vyžaduje to hodně práce a času. Velkou pomocí nám je zkušenost a ochota našeho předsedy.


Aktuality a zprávy byly průběžně zveřejňovány na našich webových stránkách www.cyk.cz.

R.H.




Valná hromada ČYK v r. 2010 udělila čestné členství třem významným osobám:


Richard Konkolski ( * 1943 )
má neocenitelné zásluhy o rozvoj jachtingu na Severní Moravě a celého českého námořního jachtingu. Začal s okruhovým jachtingem v roce 1959 v oddíle TJ ŽD Bohumín, ale již v následujícím roku (1960) representoval dorostence SM kraje. Úspěšně závodil v několika lodních třídách a reprezentoval Severní Moravu. Vedle své závodní činnosti vystupoval v roli rozhodčího a trenéra II. třídy.

S námořním jachtingem začal v roce 1966 v Polsku, kde postupně získal námořní průkazy všech stupňů. Během dalších let uskutečnil spolu s Mirkou dvě až tři námořní plavby ročně na Baltském moří. V roce 1971 realizoval první 1632 námořních mil dlouhou plavbu na Niké a sólo nominační plavbu pro OSTAR 1972. Jako první Čechoslovák dokončil plavbu kolem světa. Pro další náročný závod OSTAR 1980 potřeboval novou loď, a tak v roce 1979 byla započata stavba větší Niké II. v polských loděnicích ve Štětíně. Ríšovy úspěchy situaci doma natolik zkomplikovaly, že se Ríša rozhodl zůstat s rodinou v USA a připravit loď pro další závod v roce 1986. Ocenění doma se dostavilo až po změně politického režimu. V r.1999 jako výraz ocenění jeho úspěchů a zásluh při propagaci českého jachtingu bylo jemu i jeho manželce Mirce uděleno čestné členství ČSJ a ČANY.

Jeho historická Niké bude v Technickém muzeu v Praze svědčit o šikovnosti českých rukou, houževnatosti a zdatnosti českých jachtařů na světových mořích.

V současné době žije se svou manželkou Mirkou a synem Ríšou v Newport (USA). Zabývá produkci multimedií ve svém studiu Seven Oceans Video. Věnuje se zpracování dokumentárních, naučných a propagačních materiálů, zejména z oblasti námořního jachtingu.


Miroslava Konkolská ( * 1944 )
původně se věnovala atletice, k jachtingu ji přivedl Ríša v roce 1962. Po jejich sňatku v roce 1963 se jachting stal i pro ni sportem číslo jedna. V okruhovém jachtingu byla přeborníkem Severní Moravy, řadu let reprezentovala Severní Moravu i na Mistrovství republiky, byla rozhodčím jachtingu a reprezentantem kraje na nesčetných jachtařských konferencích. Měla I. výkonnostní třídu v jachtingu a později i I. třídu v námořním jachtingu.

V roce 1980 byla první českou jachtařkou, která přeplula Atlantik. Na NIKÉ přeplula Atlantik v obou směrech. Na svých bedrech nesla tíhu veškerého organizačního i finančního zajišťování veškeré Richardovo jachtařské činnosti. Její podíl byl mnohdy daleko náročnější protože byla zaměstnanou ženou a matkou, a starala se o rodinu.


Doc.Ing. Valdemar Kudrna, CSc. ( * 1930 )
je stálým členem posádky a spolumajitelem jolového křižníku Sv.Jiří od roku 1949. Ačkoliv se nebyl členem klubu, od poválečných let účastnil se jeho života, pomáhal při údržbě lodě Sv.Jiří a loděnice společně s Mimčou Jiřím Švorčíkem. V r.1989 provedl zaměření, statické výpočty a zkreslení loděnice, aby mohlo být požádáno o kolaudaci, která tehdy na úřadech nebyla nalezena. V rámci své činnosti na Stavební fakultě ČVUT zprostředkoval klubu bezplatnou digitalizaci stavebních plánu, měření tepelných ztrát a vypracování návrhů na zateplení vybraných částí loděnice. Všechny uvedené práce pro klub dělal bezplatně, z lásky ke klubu a z přesvědčení o jeho podílu na rozvoji českého sportu a jachtingu.