Český Yacht Klub
zal. 1893

         

50°04´N, 014°25´E
Změněno: 15.6.2018

Domů
Aktuality
Kontakt
Kalendář
Klubové akce
Okruhový jachting
Námořní jachting
Naše služby
Zprávy výboru
Fotogalerie
Historie klubu
Kruh přátel KHL
Nabídka
Dokumenty ke stažení
Užitečné odkazy
Archiv klubu





HÉBÉ III a TALL SHIPS RACE 2007

Hébé III je krasavice, postavená v roce 1999 ve Francii (Jeanneau Sun Fast 40). Měří 11,8 metrů, noří 2,4 metry, když se oblékne, nese 88 čtverečních metrů plachet.
V rodině Havelkových námořních lodí (okruhové nepočítaje) je již třetí. Předcházely jí Hébé, kterou si Jarda Havelka postavil v roce 1977, a Hébé II, kterou si postavil v roce 1995, obě v amatérských podmínkách. Druhá loď začala v roce 1996 s účastí na světových závodech Tall Ship´s Races, které se tehdy ještě nazývaly Cutty Sark, podle výrobce skotské whisky, který tyto závody mnoho let bohatě sponzoroval. Proč právě tak? Těchto velkolepých závodů se účastní lodě více kategorií podle velikosti a oplachtění, z nichž jednou jsou vždy jak historické tak repliky velkých plachetnic - kliprů, které pamatují dobu objevování světa po mořích a oceánech, obrovský rozvoj světového obchodu, dobývání světa a vyvrcholení mořeplavby pod plachtami. "Vlajkovou lodí" historických kliprů je Cutty Sark, která je již na odpočinku, vystavená v britské Greenwichi. Její název je ve firemním štítu výrobce whisky. Smyslem tohoto každoročního závodu, letos již jedenapadesátého, je získat pro plavbu na mořích mladé lidi, a současně jim poskytnout příležitost k utužení nejen tělesných zdatností, ale i morálky a také vzájemného poznávání.
I když nástupem páry a nafty skončil význam plachetníků jako nástroje dobývání světa a přepravy, zachovaly si jeden významný cíl. Slouží k výchově nových námořníků. Proto jsou tyto "tall ships" většinou majetkem námořních škol, vojenských, obchodních i rybářských. Než kadeti – námořní důstojníci, vyškolení na moderní technice, nastoupí do praxe, projdou plavbou na plachetníku, který je všestranně prověří. Proto se také do podmínek účasti těchto závodů dostalo, že posádku každé kategorie, která se přihlašuje do tohoto závodu, musí alespoň z poloviny tvořit mladší 26 let.
To bylo nutné si připomenout, aby se zvýraznil význam účasti Hébé II i III, mezi stovkami lodí převážně přímořských zemí, doposud jediné lodi plující pod českou vlajkou, navíc nesoucí pod sálingem i vlajku Českého Yacht Klubu. Obvykle je také nejmenší z přihlášených lodí ve své kategorii. Letos se Jardova loď tohoto závodu účastnila již po jedenácté! Pokaždé to je náročné, protože musí splnit přísné bezpečnostní předpisy, všestranně vybavit loď a připravit posádky. Více posádek proto, že loď se v každém roce účastní více závodů, a ty z časového hlediska nemůže obsáhnout jedna amatérská posádka, vázaná svým zaměstnáním.
V současné době organizátorem závodu Tall Ship´s Race pro Evropu je nevýdělečná zájmová organizace Sail Training International, která si klade za cíl přispívat k rozvoji osobnosti, spolupráce a vzdělání mladých lidí pomocí jachtingu, bez rozdílu rasy nebo náboženství. Jejími členy je 17 evropských přímořských států, dále USA, Australie, Kanada, Nový Zéland. Účast české lodi by se mohla někomu jevit jako zvláštnost, ale ne, když uváží, že tato země, byť bez moře, také potřebuje zocelovat mladé, a moře jí bylo v historii mnohokrát tím osvědčeným prostředkem.
Letošní předehrou pro Hébé III byly plavby na Severním moři a účast na čtyřech závodech Nordseewoche, členěných do skupin ORC, IMS, Minitransat, Family Cruisers. Startovalo se v Cuxhaven, cílem byl Helgoland. Třetí závod byl smolný, došlo ke zranění ruky člena posádky a roztržení spinakru. Přesto HÉBÉ byla třetí, po přepočtu hendikepem čtvrtá.
Vyvrcholením letošního roku byla účast HÉBÉ III na obou závodech jedenapadesátého TALL SHIPS RACE 2007, letos již po jedenácté. Startovalo se 8.července v dánském Aarhus. Cílem byla finská Kotka. Kapitánoval Jakub Havelka. Oslav v Kotce se účastnil i Jarda Havelka, který poté vedl HÉBÉ III při přeplavbě z Kotky do Stockholmu. Ani Jakub nezahálel. Když byl uvolněn ze své funkce kapitána i navigátora, zapsal se do posádky jednoho z největších plachetníků světa s/y SEDOV. Ochutnal "těžký život námořníka" a získal nové zkušenosti a přátele. V hlavním městě Švédska HÉBÉ III byla na oslavách dne moře "vyslancem" České republiky a svého úkolu se, také s pomocí tamního českého velvyslanectví, dobře zhostila. Stockholm vřel nespočítatelným množstvím návštěvníků, kteří si chtěli prohlédnout ty stovky lodí a hrdé plachetníky, podílet se na radosti posádek z dobře zvládnutého závodu i nádherného přátelství, při tvrdém soutěžení, ale tak vzdáleného válkám, dobývání a ničení. Lodí, která první protnula cílovou čáru (Line Honours) byla španělská Hansa (sloop s bermudským oplachtěním, délky 18,25 m; na vodu spuštěná r.1994; domácí přístav La Coruňa). O velikosti tohoto závodu svědčí nejen velká účast lodí (115 z více jak 15 zemí), ale i skladba a rozmanitost výsledků lodí, rozdělených do čtyř kategorií podle velikosti (největší – plachetníky - byly ve třídě A). Ve třídě D zvítězila britská RONA II (Hébé byla devátá), ve třídě C polská Dar Szczecina, ve třídě B finská Helena, ve třídě A norská Christian Radich. Při obvyklé "sail parade", jakýmsi defilé všech účastněných lodí před tribunou pořadatelů a čestných hostů, od největších k nejmenším, byla HÉBÉ III se svými ne celými dvanácti metry opět tou nejmenší, ale stejně důstojná a zasloužilá jako ostatní. Sevřelo to srdce posádce i jedné emigrantce, která se přihlásila k české vlajce na HÉBÉ, a kterou posádka vzala na palubu při defilé lodí v přístavu.
Druhý závod byl odstartován před Stockholmem 30.července 2007. Z části vystřídaná posádka nechtěla polevit ani v této trase. Dva z účastníků, Petr Moucha a "švihák" Zdenek Sünderhauf, po svém návratu do Prahy prohlásili, že posádka si jako jeden muž slíbila, že nesejdou s paluby po celý závod, budou závodit jak řekli "na krev", aby ani v tomto závodu neudělali lodi a klubu ostudu. Byly to krušné tři dny a noci na mokré a studené palubě, ale nevzdali. Navíc byli oslabeni o jednoho člena posádky. Byl jím zpěvák Daniel Hůlka, který před naloděním musel podstoupit operaci. Tentokrát byli jedenáctí. I tato posádka byla dobře připravená a odhodlána být co nejlepší.
Cílem byl polský Štětín. I ten se na přijetí lodí dobře připravil. Podle odhadu byly desetitisíce účastníků oslav na pevnině denně průběžně, za dobu oslav prošlo Štětínem jeden a půl milionu lidí. Aby bylo možné tak vysokou návštěvnost zvládnout, uzavřeli všechna nábřeží i hlavní komunikace a dali je účastníkům plně k dispozici. Poláci jsou velice hrdí na to, že mají přístup k moři. Po čtyři dny hostili přítomné posádky, jim i statisícům návštěvníků nabídli besedy, koncerty námořních písní shanties, ohňostroje.
Zvláštní cenou tohoto závodu je STI-Friendship Trophy (STI = Sail Training International), kterou získává posádka, jež podle výsledku hlasování všech účastněných posádek nejvíce přispěla k mezinárodnímu přátelství a porozumění, jež je největší etickou hodnotou tohoto závodu. Tuto cenu získala posádka britské lodě Lord Nelson (ocelový bark délky 40,2 m; na vodu spuštěná r.1985; domácí přístav Southampton; do posádky bere mládež ve věku 16 až 25 let a věnuje se hlavně tělesně postiženým, pro které má i řadu speciálních úprav na palubě). Ve skrytu duše Jakub doufal, že by to tentokrát mohla být posádka s/y HÉBÉ III. Vždyť při každé účasti poskytovala organizátorům nejrůznější služby, byla již i pochválena za pohotovost a pomoc při komunikačních problémech pořadatelů na moři, ačkoliv byla plachetnicí nejmenší. Navíc ze země bez moře a bez bohatých sponzorů. Marná sláva, více hlasů dostala loď, která pomáhá postiženým a mohla na svou obrovskou palubu pozvat mnohonásobně více posádek z ostatních lodí při oslavách v cíli.
Členové posádky, dnes již opět doma a odpočatí, cení svoje letošní zážitky jako nezapomenutelné. Pro s/y HÉBÉ III letošní závodní sezóna skončila, a můžeme konstatovat, že úspěšně. Jak bude dál? Kdož ví. Nejprve je třeba loď zazimovat, připravit na další sezónu a pak se uvidí. I v příštím roce budou závody TALL SHIPS RACE. Organizátoři avizovali britský Liverpool 18.-21.července, norský Mllry 1.-4.srpna, a Bergen 9.-12.srpna, holandský Den Helder 20.-23.srpna 2008. Bude i s/y HÉBÉ III opět na startu? Přejeme jí to, i jejím hrdinným posádkám a kapitánům Jardovi a Jakubovi, "černým švihákům" a, stejně jako vždy, alespoň jednu stopu vody pod kýlem.


Rudolf Holý
31.8.2007