Český Yacht Klub
zal. 1893

         

50°04´N, 014°25´E
Změněno: 15.8.2018

Domů
Aktuality
Kontakt
Kalendář
Klubové akce
Okruhový jachting
Námořní jachting
Naše služby
Zprávy výboru
Fotogalerie
Historie klubu
Kruh přátel KHL
Nabídka
Dokumenty ke stažení
Užitečné odkazy
Archiv klubu








HEBE V přivezla medaili
Loď, která se teprve letos zrodila a již přinesla slávu své vlajce a hrdinné posádce, která ji měla čest vyzkoušet v krutých podmínkách. Neúnavnému organizátoru mnoha závodů a školicích akcí Zdenálovi (Zdeněk Sünderhauf) byla jedna loď HEBE IV málo. Inicioval proto výrobu moderní závodní námořní plachetnice. Loď, jejímž vlastníkem je člen posádky Zdeněk Jakoubek, má délku 11,2 m, šířku 3,5 m, hmotnost 4.887 kg, balast 514 kg, výtlak 5,761 kg. Nese plachty main 46,2, J 1 má 35 a symetric 95,4 m2. Vyrobena byla v italské loděnici Maurizzio Cossuti. Ještě v dobách aktivity Jardy Havelky lodě se jménem HEBE se několikrát úspěšně účastnily závodu ROLEX MIDDLE SEA RACE, a vždy ke slávě své a klubové vlajky. Tentokrát, s novou a nevyzkoušenou lodí, a v extrémních povětrnostních podmínkách Středozemního moře, Zdenál tuto plavbu právem nazval „zkouškou ohněm“. Bylo také od něj velice rozumné, že ke kormidlu přizval osvědčeného Milana Koláčka, častého učitele posádek HEBE. Nutné střídání u kormidla bylo svěřována ostřílenému Jakubovi Havelkovi.

V dlouhé řadě každoročních závodů startovaných z Malty se objevují slavná jména světových jachtařů, např. Eric Tbarly, Herbert von Karajan, Sir Chay Blyth, Sir Francis Chichester. Co jméno to hvězda na nebi jachtingu. Trasu letošního závodu tvořil uzavřený kruh se startem (s výstřelem z děla starodávné pevnosti) a cílem v Maltě, s otočkou za sopkou Stromboli, přirozeným majákem. Přihlásilo se 104 lodí. Rozděleny byly do šesti tříd. Více jak polovina posádek odstoupila před startem nebo nedojela vzhledem k bouřlivému počasí. Kromě HEBE V přihlásily se ještě další tři české lodě, z toho jedna nedokončila. Ze Slovenska jela jedna loď.

V průběhu závodu posádka HEBE V musela řešit řadu problémů, z nichž téměř každý byl kritiký. V rychlostI 20 uzlů se roztrhl spinakr č.3 a za necelou půlhodinu v poryvu spinakr č.2. Kotevní prostor se zaplnil vodou, protože se ucpaly výtokové otvory, a přídi tím přibyly nežádoucí tři tuny vody. Pod palubu natékalo asi půl litru vody za vteřinu, protože výrobce neutěsnil otvor pod palubou, kterým byly protaženy kabely příďových pozičních světel. Napínák zadního stěhu nevydržel (foukalo až 35 uzlů) , povolil a stěžeň se prohnul dopředu, ale nepraskl. V bouřce se utrhl spinakr. Nahradil jej spinakr č.2. Před Lampedusou přelétla hlavní plachta a zlikvidovala spinakr č.2. V klidných podmínkách pro sehranou posádku by to byla hračka, ale hledejte chybu a odstraňte ji v bouřlivých vlnách, kdy každá ruka na palubě je zaměstnaná. Také refování ve vysokých vlnách a ve velké rychlosti větru bylo jako boj o život. Navíc bylo nutno vyvažovat, protože se nejedná o turistickou loď.

Jaké byly výsledky? V handicapu ORC
1. GBR MUSIC
2. RUS ROSATOM
3. CZE HEBE V
16. CZE Cassiopea
21. SVK ANATELA


Ve skupině 6 :
1. RUS ROSATOM
2. CZE HEBE V
3. ITA BORAFAST
4. CZE CASSIOPEIA
5. SVK ANATELA


Bez dobré lodě vyhrávat nelze, ale bez dobře vycvičené posádky také ne. Tentokrát byla obsazena následovně: Milan Koláček, Jakub Havelka, Zdeněk Jakoubek, Zdeněk Sünderhauf, David Kovařík, Vojta Horváth, Petr Moucha, Milan Tomek.
B L A H O P Ř E J E M E !


HEBE V Koláček a Zdenál HEBE V startujena Maltě