Český Yacht Klub
zal. 1893

         

50°04´N, 014°25´E
Změněno: 15.8.2018

Domů
Aktuality
Kontakt
Kalendář
Klubové akce
Okruhový jachting
Námořní jachting
Naše služby
Zprávy výboru
Fotogalerie
Historie klubu
Kruh přátel KHL
Nabídka
Dokumenty ke stažení
Užitečné odkazy
Archiv klubu





Na mořích pod vlajkou ČYK v roce 2006 pluly

S/y HEBE III

V roce 1996 se s/y HEBE II poprvé účastnila závodu CUTTY SARK. Plulo se z Janova na Malorku a do Neapole. Sám závod, sportovní hry na břehu v konci etap i společenské večery v přístavech byly fantastickým zážitkem pro českou posádku HEBE, která byla ostatními přijímána jako rovnocenná posádkám jak velkých plachetníků tak stovek jiných plachetnic přímořských států. Proto také ještě tentýž rok se kpt. Jaroslav Havelka přihlásil do dalšího ročníku 1997. A následovaly roky a nové trasy, ve kterých posádky HEBE předvedla, že je vážným konkurentem i posádkám, které mají mnohem lepší podmínky pro výcvik. Úspěchy vedly skipra Havelku k rozhodnutí pořídit novou loď, HEBE III, a startovat i do závodů přes Atlantik. V některých etapách byla dosáhla i vítězství ve své třídě. Každým dalším rokem, byť se nároky pořadatelů stupňovaly, v závodech Cutty Sark, později přejmenovaných na TALL SHIPS, nechyběla česká a klubová vlajka na Severním i Středozemním moři, vlála i při defilé účastníků a vítězů. HEBE se nikdy neocitla v seznamu lodí, které neodstartovaly nebo nedokončily, i když v některých létech bouřlivé počasí na moři k tomu donutilo mnoho lodí. O úspěších svědčí řada v klubu vystavených cen.

V roce 2006 byl tento závod odstartován již po padesáté. Také HEBE v tomto roce oslavila významné výročí – účastnila se již desátý rok od svého prvního startu v tomto významném závodu. Během těchto deseti let se vystřídala téměř stovka českých jachtařů, a opět s velmi dobrými výsledky. Přihlásilo se na čtyři sta lodí. HEBE III byla ve své třídě šestá. Můžeme jen blahopřát. Navíc, po ukončení první etapy pořadatelé vyhlásili závod kapitánů zúčastněných lodí na lodích třídy Optimist. Kdo vyhrál? Dvoumetrový Jakub Havelka, snad třikrát zalomený ve dvaapůlmetrové lodičce. Jaké to bylo tentokrát, ukázal film, který byl promítnut ve středu 22.listopadu v klubovně ČYK.

Může HEBE III chybět v závodu TALL SHIPS roku 2007? Přezimovala v Antverpách, brzy vypluje do baltických vod, aby absolvovala závod Arhus (Dánsko) – Finsko – Stokholm – Szcecin. Oslaví tím i 30.výročí křtu první HEBE, který se konal v červenci 1977 ve Stralsundu.

S/y HABANERA

V červenci 2006 s/y Habanera (amatérsky postavený keč z r.1981) připlula pod vlajkou ČYK po vlastním kýlu přes Berlín do Štětína. Posádka Zdeňka Žižky navštívila Stockholm, také Ostrov Štírů, a vplula do Rižského zálivu. Prohlédla si dnes konečně přístupné ostrovy v estonských vodách, s hrady a kostely ze 14. století. Druhá etapa plavby, kapitánovaná Ivanem Jedličkou, byla ve znamení křižování na Baltu ve švédských a německých vodách. Ve stejných vodách, s podstatně delší plavbou 1030 NM, byla třetí etapa letošní plavby pod vedením Jirky Čecha, završená v Trzebieži (Polsko). Těšíme se na zprávu plavebně nejaktivnějšího Václava Olmera, obvykle pilného písmáka a dokumentátora, který na loňské plavbě Habanery měl největší podíl. Předpokládáme, že budou i obrázky.

S/y VLČICE

je plachetnice typu Pavie ( 7,5m ), postavená zesnulým členem klubu Jiřím Hoetzelem. Po předloňské rekonstrukci, kterou odborně provedl Jirkův syn Martin, Vlčice vyplula na náročnou plavbu, po Vltavě a Labi do Lübecku a na Balt. Cílem plavby byl Göteborg a ostrovy v jeho okolí, přes Gedser, mezi dánskými ostrovy Lolland a Falster, a dále Malým Beltem. Celá plavba trvala 37 dní, loď uplula 650 NM. Celkem se na lodi vystřídalo 13 lidí. Střídající se posádky byly čtyř až pětičlenné. Navštívily 12 přístavů a několikrát nocovaly na přírodních kotvištích, kterých je v okolí Göteborgu velké množství. Součástí programu bylo i poznávání horolezeckých oblastí na švédském žulovém pobřeží. Počasí jim přálo, vítr nepřesahoval 12 m/s a slunce ohřálo vodu místy i na 20 stupňů C. Zpáteční cesta vedla přes Falsterbokanál a Greiswald do polského Štětína. Následovala přeprava lodě po silnici do Prahy. Tři týdny pobyl na palubě i jeden a půl roku starý Martinův syn Hugo. Na moře tak vstoupila třetí generace Hoe.
I do dalších let přejeme Vlčici a jejímu kapitánovi Martinovi dobrý vítr, a vždy alespoň stopu vody pod kýlem.